torsdag 4 juni 2009

Gerard O'Shea

I veckan har jag och Miki deltagit i en tvådagars handlerkurs för Gerard O'Shea. Arrangör var min kära vän Veronica och jag har därför hjälpt till att fixa och dona inför kursen, bl.a genom att sprida ordet om kursen vilket resulterade i många vinthundar! Bl.a 2 salukis, 1 galgo, 1 italienare, och 7 whippetar =) Roligt!

Gerard är, som redan många vet, störtskön. Han är rolig, ärlig och rak, inspirerande och mycket kunnig. Han förfasas över hur utställningsvärlden ser ut idag och hur "vänstervarvare" alldeles för ofta inte har någon själ bakom utställandet utan är världens tråkigaste folk. Så under två dagar har vi fått lära oss till stor del att busa med våra hundar, bygga förväntan, attityd, uttryck och att växla mellan lugn och aktivitet. Helt enkelt att få hundarna att ta fram sin karisma i ringen (och vår egen för den delen!)

Så nu är jag nästan proffs på att ställa ut och upp Miki!.... oh nej, men jag har lärt mig en del nya tricks och framförallt hur viktigt det är med timing, och att inte dämpa min hund för mycket i ringen, det ska vara kul att ställa ut! Även om alla andra gör "samma som varandra" betyder det inte att jag måste göra så. Ska försöka komma ihåg det också bara när nervositeten sätter in.

Nu är vi sandiga och trötta. Och laddade inför lördag då vi ska ställa ut i Norrköping!

Och till sist såklart, om ni har möjlighet att gå en handlerkurs för Gerard, gör det! Det kan verka lite "too much" vid första anblick när man bara ser/hör på hans humoristiska svengelska, hans charader och utrop och energi, men förstår man hans helhetstänk så är det oslagbart.

"Action - Reaction"

Gerard visar med Miki hur man lär in stå med hjälp av shaping.

Kan tillägga att hon var strålande duktig och fick beröm av honom*stolt*

3 kommentarer:

Whippeten Nota 5 juni 2009 kl. 15:03  

JA! Vill veta mer vad för tips och råd du fick!!! "klickade" han för att hunden stod med rätt attityd osv? Fan att vi bor så långt ifrån varann!

Sofie 6 juni 2009 kl. 19:44  

Jag går hans kurs i helgen och jag måste säga att jag är superimpad. Så mycket information att smälta så min hjärna är helt full.

Nu är jag redan sugen på fortsättningen.

Anonym 5 december 2009 kl. 02:01  

Tack for intiresnuyu iformatsiyu