söndag 31 maj 2009

LC Borlänge 090530

Fredag natt startade jag och Karin resan mot Borlänge för Mikis andra LC-prov i år. Vi tog Karins Cheva och möblerade om den till en husbil temporärt och hon var så snäll och körde hela vägen så jag låg nedbäddad och sov hela resan :) Med på färden hade vi också Åsa's SLCCh Swaara Northern Light "Rita" som liftade med oss upp för att tävla.

En VARM dag, det var otroligt varmt redan från morgonen och solen gassade hela dagen! Det gick åt mycket vatten och kylduken gick...varm. Men det var ett mycket fint ställe och vi njöt av trevligt sällskap som vanligt och en heldag i gräset i strålande sol (och Whippetar överallt!) är inte helt fel.

Vi kom fram 05.30 och incheckningen hade öppnat, så jag masade mig yrvaket iväg till sekretariatet och lämnade in Mikis licensbok. När det sedan skulle lottas fram startordning frågade jag Johanna (med Swaara Eight Line Poem & Swaara Henrietta Savernake) vilket nummer Rita hade och Johanna sade att "Hon är ju struken"... "Nejdå, hon ligger ju i bilen", sa jag lugnt och vi dubbelkollade. Men visst var hon struken, och då slog det mig. Men herregud, jag har ju inte lämnat in hennes licensbok!! Panik i lägret och jag rusade iväg medan startnumren ropades upp. Som tur var fanns det förstående människor i sekretariatet och Rita fick starta, dock fick hon springa själv då alla andra hundar redan blivit ihoplottade och gått jämt ut. PHU!

Mikis lopp då? Ja, det första loppet började med en förskräcklig start. Hon blir som en blöt tvål mellan händerna när trasan går igång och jag kan för mitt liv inte hålla henne stilla!! Så där blev det en försenad start och poängavdrag. Sedan tappade hon trasan en gång men hittade den snabbt igen, och slutade med en rejäl nedväxling och omspringning av motståndaren Undimoon Linus Van Pelt. Hon sprang helt okej men inte alls så bra som förra tävlingen tyvärr. 63 poäng fick hon i första loppet (poängen låg lägre över lag vid detta prov tror jag)

Andra loppet blev hon ihoplottad med en whippet vid namn Trillik, och sprang enligt vad andra sagt ett riktigt bra lopp! Tyvärr såg jag det inte då jag var upptagen med att prata startteknik med startern. För även denna gång höll jag på att tappa henne vilket ledde till att jag höll fast henne stenhårt för säkerhets skull = försenad start, och han gav mig tips på hur jag kan försöka hålla henne nästa gång. Hon sprang iallafall upp sig till 70 poäng och slutade på en blygsam 36:e placering (65 startande) med 66,75 poäng.

Hur det gick för de andra i Swaara-lägret kommer nog upp på Åsas hemsida inom kort, men Rita tappade nog iallafall lite poäng p.g.a. sitt ensamlopp, eller kanske var hon fortfarande var sur för att jag råkade glömma bort henne :o)

Tack som vanligt till alla trevliga människor som befann sig på provet, och till snälla funktionärerna som hjälpte en glömsk yrhöna som jag. Vi tackar även för att Miki fick mätas in efter tävlingen, hon stämplades in som 47 cm och får därför tävla om CACIL tack vare detta. Lilla flickan :)

LC-mobilen där vi stuvade in oss. Jag har tvångsklistrat dit en Whippet-dekal på rutan dagen till ära. Miki tjurar i buren och vill springa!


Lilla grynet har tappat trasan och gör en U-sväng.

Jag och mysgumman Rita vilar lite mellan loppen.


Karin & Lusen har första parkett som åskådare på sin första LC-tävling.


Miki har hittat Swaara Gladstone Gander att brottas lite med.


Slutligen kommer här beviset.
Man vinner inga poäng på att starta sin hund baklänges!:


Har lagt upp en animation av bilderna på henne start, ser rätt roligt ut:
Klicka här :D.

4 kommentarer:

Anna-Carin 1 juni 2009 kl. 13:31  

Är det så det ska gå till? Vi får nog försöka träna på det om vi skulle möta Miki i någon LC-tävling. kram

Susanne Lindström 1 juni 2009 kl. 14:26  

Det är halsband som gäller på lillgumman! Då kanske matte kan hålla henne rättvänd (om hon har tur). Det är enda sättet för mig att hålla fast mina hundar. Ett fast grepp i halsbandet och ett fast grepp och lyft runt midjan. Då kan de inte använda bakbenen lika effektivt. Jäklar vad snabb Miki var i slutet av första loppet! Hon har en otrolig kapacitet!

Kul att träffas igen. Kommer du till Söderhamn?

Jenny,Nokia och Leo 1 juni 2009 kl. 20:47  

menar du släpphalsband? eller vanligt halsband? whippar har en förmåga att bli hala som ålar när det gäller =)

Susanne Lindström 2 juni 2009 kl. 20:36  

ett helt vanligt halsband, som inte får sitta för hårt, som man håller i underifrån på nacken (går det att förstå det här?). håller man i det uppifrån finns det risk för att fingrarna går sönder, eller till och med slits av (beroende på vilken typ av hund man har)! :-) släpphalsband fungerar inte för mig.