måndag 20 april 2009

ÖKL Viltspår

Ja, just nu är det mycket grejer på gång med Miki. Kanske lite för mycket kan man ibland tycka, men det lugnar sig snart. Och hundaktiviteterna är en sån medicin för min själ och får mig att ta steg framåt i livet.

I helgen åkte jag tillsammans med Hanna & Myra för ett Ordinarie ÖKL Viltspår, i Katrineholm för Dreverklubben. Vi kom dit i våra rosa stövlar och med två små fjantiga hundar och sällade oss till skaran med jaktgubbar i keps och gröna byxor!

Miki har sen anlagsprovet börjat spåra ofokuserat och ganska slarvigt, medan hon vissa dagar har varit klockren. Så jag velade in i det längsta med om jag skulle åka, men bestämde mig för att göra en chansning, och såg jag att hon inte skulle fixa det så skulle jag bryta provet.

Tyvärr visade Miki rätt snabbt att hon inte var motiverat just den dagen så jag avbröt spåret och fick därför en 0:a. Men domaren vi tilldelats för dagen var jättebra och snäll och hon lotsade oss genom resten av spåret med tips, råd, och en mycket trevlig och rolig samtalsstund! En helt egen privatlektion i Viltspår fick jag minsnan. Vi genomförde även skottet, helt utan problem. Och nu har jag bestämt att Miki ska få vila från Viltspår ett tag tills hon känner sig mer motiverad, vi tar nya tag när hon är redo.
Solen sken och Dreverklubben bjöd på grillad korv, så där satt vi bland alla gubbar och pratade och skrattade. Vi fick även tröstpris vid prisutdelningen "De tappra tjejerna med de annorlunda hundarna" :D


Sen måste jag ju såklart gratulera syrran Play a While Arabia "Våga" som genomförd två ÖKL-prov, varav ett Ordinarie, med 1:or på båda, hurra hurra för er!

0 kommentarer: