måndag 19 januari 2009

Oblix - den stora hunden

(Ett icke-vinthundinlägg idag)

Läste i Aftonbladet om Norges största hund. Och nog är han stor alltid, blir lite beklämd när jag läser artikeln....

"Oblix äter ett och ett halvt kilo mat per dag, vilket är normalt. Och matte säger att han inte på något sätt är osund eller lider av sin vikt.

– Han är ju enorm men han är fast och fin och är ute i skogen flera gånger varje dag."

Jag vet inte om det bara är jag, men jag tycker Oblix ser väldigt överviktig och osund ut på bilden. Jag tycker inte det är så snällt mot en så pass stor hund att inte hålla den i trim :(

4 kommentarer:

Anonym 19 januari 2009 kl. 12:25  

Gräsligt... Den ser ut som en muterad mops eller nåt! De mastiffer jag träffat har inte sett ut som de skulle spricka och de har faktiskt haft antydan till hals.

Anonym 19 januari 2009 kl. 23:25  

Det där var ju fullkomligt vidrigt. Fet som en fet gris. Nog för att jag känner en hund som en period åt 2 kg färskfoder per dag, men han slutade när han nådde sin matchvikt på 80 kg någonstans... Å då är Musse inte fet. Någonstans.
Är det norrmännen eller Aftonbladet som är ... dumskallarna?

Anonym 22 januari 2009 kl. 17:09  

Jag tror att många hundägare blir så hemmablinda och inte kan erkänna för sig själva att just deras djur är överviktiga och osunda. Tyvärr verkar det som att det "normala" (vanligaste) nu för tiden är att hunden är överviktig så folk tror att det är så hundar ska se ut. Som vinthundsägare får man ju hela tiden frågan om hunden inte får någon mat och "vad maaaaager han är!" och vilka smaaala ben!". Gud nåde den som påstår att någons hund är fet!

Just den här mastiffägaren verkar dessutom tycka att det är praktiskt att ha en hund som är väldigt lugn (= har ont i lederna och orkar inte röra sig). Skäms!

Rally-Sally 24 januari 2009 kl. 20:04  

Ingen vinthund i allafall...