söndag 13 juli 2008

Utställningshelg!

Vilken helg, både jag och Miki är helt utmattade!
Fredag åkte vi till Krägga för Whippetspecialen, och idag var det dags för Svenska Vinthundsklubbens sommarutställning i Lövudden. Jag hade redan i förväg bett Åsa ställa Miki på fredagen då jag skulle ha fullt sjå att kämpa mot min irriterande agorafobi. Men på fredagmorgon när jag kom dit var jag lugnare än jag kunnat tro och Åsa peppade mig fram till att ställa Miki själv!

Utan att andas gled jag runt i ringen med en strålande liten valp, hon sprang fint, hon stod fint, hon samarbetade så gott hon kunde och var så oerhört bra att det stärkte mig ännu mer. När det kom till konkurrensen plockade domaren(Mary Lowe) ut 5 av 8 valpar och vi var inte en av dessa, men hon sa till mig "- I want you to stay aswell, you got the Price of Honor" och jag såg framför mig hur vi fick en stor kungakrona med tillhörande spira, tron och applåder... Nu visade det sig att det betydde ett HP, men lika glad var jag för det :D

Mikis systrar Play a While Arabia (Våga) och Play a While Tiimari (Mira) och var också med och de små liven placerade sig som 4:a och 5:a. Kul att få se dom igen, och vilka trevliga mattar!

Imorse åkte jag själv till Lövudden för att ställa Miki i den äldre valpklassen 6-9 månader (eftersom hon flyttats upp över natten =) ) När jag kom fram och såg allt folk gå från parkeringen in på området så sa kroppen stopp. Med tårarna rinnande ringde jag min sambo och sa att jag tänkte vända, att jag inte fixade det och satt sen i bilen i 20 minuter och bara skakade. Tillslut tog jag Miki i kopplet och gick in på området i alla fall, bara för att kolla läget. Hennes lilla avslappnade närvaro och öppna attityd gjorde mig lugnare och med henne med mig så kände jag att jag kanske kunde klara det. Så plötsligt stod vi där i ringen igen och hon var lika duktig idag, trots att hon gäspade högljutt genom halva bedömningen och mest bugade och sträckte på sig istället för att stå fint, det är inte lätt att vara en trött valp =)

Domaren (Wim Wiersma) plockade ut 5 av de 10 valparna och vi var inte med bland dessa idag heller, men när han tackade oss oplacerade kom han fram till mig och sa att Miki var en "absolutely adorable little girl" men att hon var så svårplacerad idag då hon var så mycket yngre än de andra, hon behövde utvecklas för att kunna tävla mot redan utvecklade hundar, och det tackade jag vänligast för och gick ut med min vackraste valp.
Tror inte det går att beskriva vilken stolthet jag kände efter att ha fixat detta!

Återigen måste jag säga att uppfödare Henrik Härling och styvuppfödare Åsa Lindholm är guld värda, Henrik som stod med vid ringen under fredagen och gav bra tips och jättebra beröm för oss nybörjare, och Åsa som peppade mig till att ställa själv och var trevligt och roligt sällskap resten av dagen.

Bilder kommer, måste bara få de skickade till mig då jag själv inte hade kamera med mig någon av dagarna. Här kommer i alla fall kritiken:

Whippetklubben Krägga 11 juli 2008, Domare Mary Lowe, Uk.
Pale fawn brindle, white trim. Fine coat and skin. Pretty head. Excellent movement with good stride.

SvVk, Skokloster Show Lövudden 13 juli, Domare Wim Wiersma, Netherlands.
6 months, red fawn brindle & white elegant bitch. Still very much a baby. Lovely head with nice expression. Good teeth & eyes, ears a bit playful. Good length of neck, nice topline. Nicely developed for age, balanced angulation, good bone, pastern & feet. Moves ok for age.

8 kommentarer:

Sagoruna 13 juli 2008 kl. 22:45  

Grattis!

Anonym 13 juli 2008 kl. 23:20  

Du kan gumman. Det har jag vetat hela tiden.Sträck på dej och säj jag kan det här.
kram,M.

Anonym 14 juli 2008 kl. 00:29  

Vi såg er i Krägga o ni var urtjusiga! Grattis till fina kritiker! =)

Anonym 14 juli 2008 kl. 16:15  

Men vad skönt att du med Mikis hjälp övervann din rädsla ! Jag blir så glad för er skull - och vilka jättefina ord om din lilla tjej ! Kram o grattis till er båda !

Jenny,Nokia och Leo 14 juli 2008 kl. 17:17  

Miki -lilla prinsessan, jag kan riktigt se den högtidliga "kröningen" framför mig. Helt underbar beskrivning!!! och Sara tillsammans är ni oslagbara, stort Grattis till er båda.

Anonym 14 juli 2008 kl. 18:45  

Grattis! Vilken debut! Du kan vara mycket stolt! Lilla Miki ser jättefin ut.
Jag önskar att jag själv kunde ställt lilla Sky med vi hade fullt upp med Faraohundarna, men jag hoppas att till nästa år komma för att se och beundra många fina whippets.
Kram Annakarin

Anonym 14 juli 2008 kl. 23:33  

Men fan vad modig du är Sara! När jag ställde Roddan för första och enda gången i maj hade jag en puls på 180 och då kan jag ju inte skylla på agorafobi eller nå't. Fin kritik fick hon också din finaste fina! Grattis och bra jobbat!

Anonym 17 juli 2008 kl. 09:15  

Men! Inte ska du känna sån press inför utställning! Du kan ju jättebra, det såg jag ju! Säg till nästa gång du åker så kan jag hänga på som "in-case-of" handler ;)