måndag 28 september 2009

LC-prov Bråviken

Igår var vi på säsongens sista LC-prov, i Katrineholm. Det var 77 hundar som kom till start och en fin men blåsig höstdag. Miki har inte varit i toppform efter löpet och jag förväntade mig inga världsrekord direkt, men det kan ju vara roligt att vara med ändå :)

I första omgången blev hon lottad tillsammans med en hund som sen visade sig vara struken, så hon fick tyvärr springa första loppet själv. Har man ingen konkurrens så behöver man inte direkt ha maxfart och i slutet av banan såg det ut som hon småjoggade i mål den lilla busungen. När jag hämtat henne sa jag högt för mig själv "Om hon får mer än 70 poäng i det där loppet så ska jag äta upp mina skor!".

Hon fick 71 poäng. Och jag har nu tydligen ett par Gore Tex-skor på menyn.

En otäck olycka hände tyvärr under dagen då en hund voltade i sitt första lopp och blev liggandes orörlig. Hon kördes till Strömsholm och man misstänkte bruten nacke :( Stämningen var sänkt och ledsam efter detta och jag hoppas innerligt att det inte var så farligt som det såg ut. Tyvärr är det en risk man tar när man tävlar i LC. (det är iofs också en risk man tar genom att låta sin hund springa lös i skogen och på fält.)

Så inför Mikis andra lopp var jag orolig att hon skulle springa omkull, och såklart, i första kurvan snubblade hon till och gjorde två rejäla luftvolter framlänges med fyra ben spretande åt alla håll. Mitt hjärta frös till is och jag tvärdog en stund, men lyckligtvis landade hon upprätt och balanserat och kunde springa vidare utan problem. Hon var inte heller ett dugg skadad eller öm när hon kom i mål. Och så här i efterhand måste jag säga att det faktiskt såg hysteriskt roligt ut. I andra loppet lottades hon ihop med kompisen "Myra" (S. Henrietta Savernake) och även om de sprang och lattjade lite så sprang Miki upp sig och slutade på 75,5 poäng.

Jag passar också på att gratulera "Tino" - S. Freewhelin' Franklin som gjorde riktigt snygga lopp och slutade på 6:e (5:e?) plats med CERT!

Jazza var med som sällskapsdam och tyckte det var väldigt roligt. Så många hundar och människor att hälsa på! Fick några bilder från Birgitta som hon tagit på lilla grynet;

Är man söt eller?

Det tyckte iallafall Renata, för hon höll på att stjäla Jazza med sig hem :)

5 kommentarer:

Anonym 28 september 2009 kl. 18:22  

Hur gick det med den som hade en befarad bruten nacke? M.

Sagoruna 28 september 2009 kl. 18:39  

Den har i alla fall inte bruten nacke som man kan se på röntgen vad jag vet. Så man kan ju hoppas att det "bara" belv en väldig smäll mot marken och den totalt tappade luften och så. Hoppas vi får veta...

Birgitta 28 september 2009 kl. 19:20  

Jag hörde också att de inte kunde se några skelettskador på röntgen. De skulle vidare till Strömsholm för magnetröntgen. Hoppas, hoppas på positiva besked!

Inger 28 september 2009 kl. 19:47  

Supersöt Jazza!

Elin Rose 29 september 2009 kl. 19:51  

Ja ang "Lova" AxRace Brownie. Så ligger hon kvar på strömsholm, nacken är inte bruten.
Men hon har bara lite känsel i frambenen. Man hoppas på att det beror på att hon har en svullnad i nacken, som man nu väntar på ska gå ner.
Det sista man få ge upp är hoppet =)

Solig hälsningar Elin Rose
( Har en bror till Lova och pratat med matte Eva flera gånger sen det hände)