söndag 13 september 2009

Skåne-resa!

Igår bestämde jag mig rakt upp och ner för att pallra mig ner till Skåne, det måste ju vara betydligt bättre att åka ner och omge sig med trevligt och glatt folk än att sitta här hemma på röven och tycka synd om sig själv! Landade i Blentarp hos Annelie & Mathias igårkväll och bjöds på supergod mat och efterätt, tog en mysig promenad i deras hemliga skog med alla flickorna (Annelie, Saga, Runa, Eira, Jag, Miki, Jazza) och till sist bjöd vi över Jenny på lite SingStar :) Det blev sedan en relativt tidig kväll med tanke på att vi skulle upp 06.00 imorse...

Idag var det så dags för SvVk Laröd i Helsingborg. Först ut var lillan Jazza, som debuterade i valpklass. Annelie var vänlig och agerade valphandler, så kunde jag ägna mig åt att vara nervös inför Mikis visning som vanligt. Jazza skötte sig jättefint, hon är väldigt lyhörd och följsam den lilla gullungen! Tyvärr blev hon oplacerad i valpklass, och tyvärr x2 har jag lyckats förlägga hennes kritiklapp! Något jag dock tyckte var lite roligt som jag minns från hennes kritik var: "Her movement needs to develop....." Valpstackaren är 4,5 månad, jag tar för givet att hennes rörelser behöver utvecklas lite mer? :)

Sen var det dags för Claudio Montefusco (Italien) att bedöma de vuxna hundarna. Och som han bedömde! Han var supernogrann, mätte svansar, vinklar, halsar och huvuden med sitt handmått. Han drog i tassar, ruckade på bakben, petade här och där och jämförde! Och herrejösses vad det regnade 2:or! 24 st blåa band delades det ut bland de vuxna Whipparna! Så jag var inte så kaxig när jag entrade unghundsklassen (17 Unghundstikar) med Miki. Men efter att Claudio mätt och dragit och petat och klämt så fick vi ett rött band och jag var så nöjd och glad! Sen att vi inte blev placerade i Ukl det har jag redan glömt (också) och är så nöjd med vår prestation! Mikis kritik: "20 months. Elegant female. Well built in general. Lovely head. Good neck & topline. Very good size. Good in front, good chest. Well angulated. Good coat & temperament. Well shown"

Här ser man den extremt noggranna domaren, Miki är inte riktigt hundra på att det känns okej att ha en italiensk manshand långt inne i gomseglet, därav den något underliga hållningen.


Sötast i stan!


Nu tycker jag själv att Miki har börjat utvecklas till en fin ung dam, och det dröjer nog inte länge förrän vi har det där förbenade CK:t i handen! Trippelpriset, det är vårt mål i år :)

Om man läser denna och denna bloggen får man lite fler bilder från helgen, resultat för Mikis bror Nokia och för hennes låtsassyster Eira :)

På vägen hem från Skåne tog jag vägen förbi mina gamla hoods i Gränna och köpte lite polkagrisar, och nu är det tre trötta tjejer som har intagit soffan för ikväll.

Tack alla inblandade för en jättetrevlig helg!
Till sist lägger jag in en bild på Jazza som jag fick från uppfödare Åsa från ett tidigare tillfälle.

Fin liten flicka :)

5 kommentarer:

Sagoruna 14 september 2009 kl. 07:45  

Ja vissa saker gör det inget om man glömmer lika snabbt igen! Jag tyckte lite synd om lilla Jazza hon stack ju knappt upp ur gräset och jag håller med dig man hoppas ju verkligen att en liten valp ska utvecklas och inte är perfekt som 4 månaders... Otroligt trevligt att ha er på besök och nu har jag hittat mina galna likar i singstar hehe... Och Åsas bild på Jazza visar verkligen vilken liten pärla det är!

Whippeten Nota 14 september 2009 kl. 09:24  

Det var bra av dig att åka ner för trevligt sällskap och utställning tycker jag! 17 tikar i unghundsklass, det är inte dåligt! Skoj att få ett rött band då när det regnar 2or. Helt säker på att CK´t snart trillar in och tillika trippelpriset =) ! Jazza ser jättefin ut på kortet ;-)

Birgitta 14 september 2009 kl. 10:21  

Håller med tidigare "talare"... CK:t/UK:t kommer snart, och därmed även trippelpriset! :)
Snygg bild på Jazza, hon ser jättefin ut! Att det dessutom fastnat ett UFO på bild (kommer flygandes in från högerkanten) gör ju bilden ännu mer intressant! ;D

lillajag 14 september 2009 kl. 21:52  

Ni ä ju bara bäst! d har vi ju alltid sagt....

Jenny,Nokia och Leo 14 september 2009 kl. 23:03  

Ni var lika duktiga som vanligt, vilket även den noggranna domaren uppmärksammade. Du ska se att plötsligt händer det och CK´t är i hamn =) Miki är på G.