måndag 23 mars 2009

Grundkurs för tävlingshunden

I helgen har vi varit på kurs för Fanny Gott & Tomas Stokke "Grundkurs för tävlingshunden". arrangerad av Köpings HU. Jag kan lova att huvudet är fullt nu, herrejisses vad kunniga de människorna är! Inspirerande och mycket lärorik kurs, jag har fått med de verktyg jag åkte dit för att försöka få plus en hel del mer som jag hoppas ska kunna använda mig av.

Vi har t.ex fått lära oss leka med våra hundar, något som jag tagit till mig massor av då Miki gärna leker, men helst för sig själv och inte med mig. Nu har vi lärt oss bygga värde i leken tillsammans och det underlättar en hel del när man ska träna. Kul, och i slutet av kursen hade jag en hund som kampade ihop med mig helhjärtat, hon slet och drog grep bollen som en huggkobra. Min låsning i leken har släppt efter den här helgen.

Vi har också lekt burlekar (mer användbart än jag trott), gjort jaktinkallningar (hej vad det gick!), tränat fritt följ,"klossen", och lärt oss vikten av lekpauser och korta korta träningspass.

Jag är nöjd med helgen, även om jag inte frågade så mycket och inte deltog i några diskussioner (det var nog jobbigt att bara vara där bland allt folk och fokusera så länge) så har jag fått med mig mycket, och nu ska vi sätta igång med shejpingen på riktigt =)

Det viktigaste jag lärt mig i helgen:

  • "Ju mer ansvar vi tar i träningen, desto mindre tar hunden"
  • Lekpauser! Även en hund som inte gillar att leka går att/bör lära sig, det höjer intensiteten i träningen.
  • Frisignal och stadga. Här har jag slarvat en del. "Fri" är ett underskattat kommando.
  • Belönings/Klickerteknik - vad viktigt det är att vi håller reda på alla armar, klickrar, godisar och leksaker och får flyt i passen.
  • Att det är jag som ska shejpa Miki - och inte tvärtom. Hon är klipsk den lilla saken.
Bilder kommer, då arrangören var gullig och fotade hela dag 2!

4 kommentarer:

Anonym 23 mars 2009 kl. 16:22  

Hej! Vad bra att du tyckte om kursen! Miki var jättehärlig, perfekt att fota, gosig o lekglad för att bara nämna några saker! Vi kanske syns på någon annan klickerkurs i framtiden? ;)

Anonym 23 mars 2009 kl. 18:02  

Åh vad jag är avundsjuk!! det blir helt klart nån klickerkurs, gärna för Fanny, när jag fått jobb och har råd... Men än så länge läser jag allt jag kan komma över och tränar på egen hand med Ghanim och lille Emir. Det är kul! men svårt!!

Jenny,Nokia och Leo 23 mars 2009 kl. 18:53  

Kul =D Vill se bilder!!!

Whippeten Nota 24 mars 2009 kl. 11:24  

Så skoj!!! Skulle ju helst vilja läsa en hel roman i detalj om träningen :) Är lite nyfiken på vad du menar med burlekar? Ja lek är nog underskattat! Har en fungerande lek med Våga men ingen som helst med Nota och det ställer till det ibland...