torsdag 24 juni 2010

BPH för Whippet

Svenska Kennelklubben sökte testhundar till ett projekt för att utveckla en ny form av beskrivning för hundars beteende. Whippet var en av hundraserna som sökte testpiloter och jag anmälde såklart lilla kakan då jag gillade hennes stabilitet i MH:t vi gjorde 2009.

Curt Blixt var testledare och det var en varm dag (26 grader) på Nyköpings BHK.

Det var liknande delar som ingick (såklart) i MH:t men det var några detaljändringar. Miki uppträdde ganska exakt som hon gjorde 2009 (förutom att hon inte sprang riktigt lika stora cirklar lika länge med leksaken under lekdelen ;) ) Hon skötte sig absolut önskvärt och var stabil, lugn, samarbetsvillig och avspänd under hela testet.

Sött var att Miki gick som om det vore linförighetmomentet hela vägen runt när figuranten lånade henne för att gå iväg under momentet "Främmande människa". När de rundade konen och gjorde helt om satte hon sig klockrent fot och förväntade sig godis. Aaaww!


"Föremålslek Hundägare och testledare inbjuder till lek med hunden, dels med ett för hunden känt föremål dels med ett okänt." - och som hon lekte!


"Matintresse Mat/godis som hundägaren själv bedömt som hundens favorit göms med stigande svårighetsgrad och hundens intresse och uthållighet för att få tag på mat/godis registreras."


McGyver gjorde sitt bästa...


"Skrammel" - Okej, är det den där som just väsnades? Ska jag vänta här?


"Närmande person En långsamt gående ”konstig människa” kommer närmare och närmare hund och hundägare." - VA I HEL... är det där matte?


"Underlag Hunden och föraren passerar tillsammans gående över ett halt underlag"

Kul att få kunna bidra till rasutvecklingsarbete och de berömde oss Whippetägare som varit mest engagerade av alla raser!

9 kommentarer:

Sagoruna 24 juni 2010 kl. 23:50  

Ååå det ska bli så spännande jag och Eira ska gå i Nyköping i augusti. Kul kul kul!

Play A While 26 juni 2010 kl. 13:08  

Trevligt inlägg och kul att Miki "skötte sig"!:)

Linnea 26 juni 2010 kl. 19:55  

Vad roligt - vilken kul grej! Det hade jag gärna testat med iallafall Beckham. Intressant inlägg och kul att Miki "skötte" sig!

Whippeten Nota 27 juni 2010 kl. 12:14  

Åh va roligt! Du har redan gjort det =) Jag åker upp på torsdag med Jippie å Våga tillsammans med kompisen Anneli som oxå har whippet, ska bli jättespännande!!

Elisabeth 27 juni 2010 kl. 19:33  

Å jag hade också gärna åkt om jag haft hundar i rätt ålder!!

M 1 juli 2010 kl. 22:27  

Åh, vad roligt! Mina flickor räknas visst till tanter numer, så vi fick inte vara med och testas. Annars hade jag också velat vara med och leka.

Havetstormar 8 juli 2010 kl. 14:20  

Hur fick ni nys om det testet? Är det slut eller tror du de behöver någon IG ;-) //Rebecka

Sara och Miki 8 juli 2010 kl. 18:08  

Rebecka: Det stod på SKK:s hemsida och som tur var var det i Nyköping bl.a. De sökte dock bara från 5 raser, där Whippet var en av raserna.

Mona 29 juli 2010 kl. 21:22  

Synd att min whipp var för ung för testet.