måndag 1 december 2008

VM i viltjakt!

Ih, jag som var så stolt över min duktiga flicka igår!
Idag är hon till salu, eller bortskänkes mot avhämtning!

Vi går promenad i skogen, och jag släpper henne lös som vanligt, då det är en ganska avsides skog utan folk och andra hundar. Det jag dock lyckats förtränga är att hon just fått godkänt på anlagsprovet i viltspår och såklart åker hon ner med nosen i backen direkt. Jag noterar det och säger åt henne två gånger att hon ska sluta spåra, men tänker inte så mycket mer på det.

Sen. Svisch, så stor hon på bakbenen och är borta på en halv sekund. Jag vrålar men inser att det är rätt lönlöst så jag står kvar och väntar, tänker att det nog är en hare som hon ändå tappar bort snart. Det har börjat skymma så jag ser knappt en meter framför mig, men Miki har ett blinkande halsband på sig så jag är inte så orolig ännu.

Men nähe, då hör jag hennes skall eka i skogen, ett riktigt drevskall! (Nåja, precis som hon låter när hon inte hinner ikapp en annan Whippet...) Runt runt runt runt ekar det... Ellen, jag tror hon har umgåtts för mycket med Ylva

Jag sätter av och springer efter henne och vrålar återigen allt jag har, jag vet ju för guds skull inte om hon jagar eller blir jagad :D Så plötsligt dundrar det till i mörkret bredvid mig och grenar knäcks när något jagar förbi och jag tänker "Rådjur" eller "Älg!?", och en millisekund efter kommer "yap yap yap" som en liten pil med sin julgransbelysning.

Satans skitunge tänker jag och börjar gå tillbaka. Ropar så glatt jag kan att jag minsann går till bilen och att hon ju kan komma när hon känner sig klar med sin CoursingViltspårsJakt. Efter ett tag* kommer hon faktiskt, med tungan hängande ner till marken, glad som en spelevink.

"Titta matte vad jag faktiskt är duktig som kan spåra och jaga vilt som du har lärt mig!"

Morrr......


Nåväl, så har jag lärt mig det också. Och imorgon är hon säkert dyr igen :)

*ett tag enligt mig eller Miki? Enligt mig var det en evighet, enligt henne var det bara en såå liten stund.

5 kommentarer:

Sagoruna 1 december 2008 kl. 18:49  

Gratulerar till jaktdebuten, nu har du en "riktig" whippet eller vad man ska säga. =D Jag hoppas att Eira håller på den till efter 15 månader så som de andra 2 här hemma, men hennes mamma jagade ju från 6 månader så man vet aldrig...

Anonym 1 december 2008 kl. 19:37  

Vad "roligt" att läsa att även Miki kan vara lite lomhörd! ;o)
Jag har tyvärr råkat ut för samma sak... Jisco satte av efter ett rådjur... och var borta i nästan en halvtimme!
Förvåning... ilska... oro och desperation gick jag igenom innan han kom springandes när jag var på väg tillbaka till bilen! En whippet brukar ju återhämta sig otroligt snabbt men den här gången tog det över en halvtimme innan han slutade hässja!!! Så han hade fått sig ett rejält träningspass!

Helena, Quince och Otto 1 december 2008 kl. 21:02  

Jadu, våra små skrangelben börjar bli stora. Snyft... och Miki har säkert INTE umgåtts för mycket med Ylva. Iofs har hon klockrena drevskall men hon sticker inte från Ellen (faktiskt inte ens när en katt springer framför hennes nos!), i alla fall inte än...
Rätt ska vara rätt säger en så stolt "mormor"

Susanne Lindström 1 december 2008 kl. 21:34  

Oj vad jag känner igen Mikis beteende. Min Pippi har spårat älg i full fart ett antal gånger och drivit rådjur etc. Hon är helt hopplös. Men jag har kommit på hur jag kan bryta innan hon kommer igång. Jag tjoar på henne jättehögt och springer åt motsatt håll. Då brukar hon oftast komma efter mig. Snabbt som attan sätter jag på henne kopplet. Nietzsche kan vara lös utan problem. Han är jätteduktig i viltspår men springer inte ifrån mig när han är lös, tack och lov. Pippi har gjort mig ordentligt orolig flera gånger. Hon får mest vara lös på öppna platser med boll i munnen nu för tiden. Då vaktar hon den för fullt och spårar ingenting. Det är lite tråkigt att inte kunna ha henne lös i skogen och vara lugn. Jag måste vara på helspänn hela tiden.

Vi kommer inte från Sorsele, men min son har flyttat dit. Hans sambo kommer därifrån. Hennes mamma har pensionat Holmen, fiskecamp och uthyrningsstugor i Borgjaure. Det känns jätteroligt! Jag har varit väldigt mycket i Ammarnäs och åkt turskidor. I jul blir det någon tur på Nalovardo. Den enda nackdelen med whippets är att man inte kan ha dem med en heldag på vinterfjället! Är du ofta i Ammarnäs?

lillajag 2 december 2008 kl. 15:03  

busmaja!